09 Ogos 2011

RaMaDhan Al-MubAraQ

Antara sedar dan tidak telah lebih lapan hari kita berpuasa Ramadhan, ini bermakna kita sama-sama telah semakin meninggalkan fasa pertama Ramadhan. Fasa Rahmah (kasih sayang Allah), semoga kita sentiasa diberi kekuatan untuk terus mengumpul hadiah-hadiah dari Allah.

Kita menuju ke fasa kedua iaitu Maghfirah (keampunan Allah SWT). Maka untuk sampai kepada keampunan Allah SWT itu di antaranya perlu sekali disulami dengan akhlak mahmudah dan menjauhi akhlak mazmumah. Akhlak mahmudah itu hanya akan dapat diperolehi oleh orang yang berpuasa bila segala adab dan tertib puasa dipelihara sebaik mungkin tanpa ada unsur-unsur pencemaran yang dilakukan sama ada sengaja atau tidak. Walaupun manusia itu ada kalanya membuat kesilapan dan alpa kerana itulah fitrah kejadiannya.

Menunggu kita di malam 10 terakhir di Fasa Ketiga ialah “Itqun Minan Nar” Bebas dari cengkaman api neraka. Menanti di fasa terakhir Ramadhan ini ialah bebasnya dari api Neraka dalam ertikata setelah melalui dua Fasa Ramadhan, maka di penghujung Ramadhan janji Allah kepada manusia ialah terbebasnya manusia dari api neraka. Terbebasnya manusia dari api neraka ini merupakan hadiah Rabbul Jalil kepada mereka yang bersungguh-sungguh memenuhi Ramadhan dengan keyakinan, kepercayaan, ketelusan dan kesabaran mereka inilah yang akan diampunkan oleh Allah SWT. Fasa terakhir Ramadhan ini dianugerahkan oleh Allah SWT dengan malam Lailatul Qadar. Umat Islam akan memperolehi pahala dan keberkatan amalan dengan melebihi seribu bulan. Walaubagaimanapun ia hanya boleh diraih bagi mereka yang berusaha keras dengan mengikut tertib dan amalan yang telah digariskanpandukan oleh para ahli ibadat dan salafussoleh

Tiada ulasan: